2008. november 5., szerda

Pajtás, daloljunk!

Ahogy ígértem, bemutatom az ajándékba kapott Pajtás fényképezőgép tudományát. Mivel a képek olyan érdekesek lettek, amilyenekre nem számítottam, lássuk először ezeket. Sajnos csak tizenegy kép van a galériában, mert az egyiket elrontottam, vagyis a táskámban véletlenül átállítódott a záridő "T"-re, (ami máshol "B"), de nem vettem észre, és így a képből egy elkenődött massza lett. Valamennyi kép egy Pátyon töltött hétvégi fél nap alatt készült, így aki arrafelé lakik, annak biztos ismerősek a helyek.

Ki kell mondanunk, hogy a Pajtás gép holgább a Holgánál, és dianább a Dianánál. Kár, hogy erről eddig nem tudtam. A képeknek csak a közepe éles, és a szélek felé haladva torzul és életlenedik minden. Ilyet hangulatot nem tud semmilyen digitális gép. És még fényt is kapott a film egy része.

És akkor nézzük a rideg tényeket. A Pajtás fényképezőgépeket a Gamma Művekben gyártották 1955-től 1962-ig, 1960-tól pedig a Fővárosi Finomechanikai Vállalat is besegített. Objektívje Achromat, 1:8 fényerővel. A 80 mm-es látószög elég soknak számít a rollfilmes gépek között, jó messze kell állni a fotózandó tárgytól, hogy minden sarka beleférjen a képbe. Élességállításra nincs lehetőségünk, ez könnyíti a használatot. Nehezíti viszont, hogy 1/30 az egyetlen záridő, ami általánosan elfogadott nézetek szerint a kézből történő fényképezés alsó határa, már ami a berázást illeti.

Az 50 éves Pajtás
Az elsütő gomb. Ha a világos pöcköt elforgatjuk, a gomb lent marad.
Kezelőszervek a lencse alatt.
Magyar márka

Három féle rekesznyílásunk van, f/8, f/11, és f/16. A viszonylag hosszú záridő miatt érdemes alacsonyabb érzékenységű filmmel próbálkozni, én egy Agfacolor Portrait XPS 160-assal kísérleteztem. A kísérlet sikerült, az ISO 160 elég kis érzékenység, így a képek nem exponálódtak túl, még napsütésben sem.

Áthozott kommentek:

nak - http://nakedeye.blog.hu 2008.11.05. 13:17:20
ó, nekem is van egy Pajtásom, már elő is készítettem a múlt héten, hogy töltök bele filmet, ám végül egy lyukas gépbe tekertem a rollt, de most kedvet csináltál a kísérletezéshez, különösen a Borospince képpel :)
jó képek lettek!

kaloz - www.kernelpanic.hu 2008.11.05. 23:53:50
Jujujuj! Ebben a pillanatban ertem haza az ujonnan beszerkesztett ajandek Pajtasommal! Ki KELL probalnom, ezek eszmeletlen hangulatos kepek! :-)

hal9000 - http://dawn.freeblog.hu 2008.11.06. 11:57:04
neked nem csúszott el benne a film? nekem folyton elmászott...

Gyulus - http://lomolitosblog.blogspot.com/ 2008.11.06. 22:18:37
Nekem ellenkezőleg! Az összes nálam megfordult rollfilmes gép közül ennek volt a legsimább és a legtutibb a filmtovábbítása. Az, hogy fényt kapott a vége, az én bénázásom volt.

Gasper - http://tajkep.blog.hu/ 2008.11.07. 21:47:49
Csatlakoznék, a Pajtás egy ritka frankó masina! Én a múlt héten fotóztam vele Pesten a Tűzraktér egykori épületében, 400-as Fujira. Egyébként a gyakran alulexponált képekből is egészen sok mindent kihoztam.
Ami pedig az élességi tartományokat illeti, hát valóban egészen különös hangulatokat képes teremteni ezügyben is a Pajtás.
Éz én gépem filmtovábbítása is tök precíz amúgy.

5 megjegyzés:

  1. Hello!
    Én azt szeretném kérdezni, hogy milyen módon lehet filmet erakni ebbe a gépbe, vagy milyen fajtát, mert belül a tekerő mérete nagy...

    VálaszTörlés
  2. Ebbe a gépbe 120-as, másnéven rollfilm való. Ez a film 6 cm széles, nincs rajta perforáció, és jellemzően 12 darab 6x6-os kép készül rá. Minden komolyabb fotósboltban kapható.

    VálaszTörlés
  3. Üdv. a minap vettem egy pajtást, de észre vettem kicsit lötyög kotyog a lencse, ki s befelé, annyit kiderítettem hogy valami gyűrű (alátét szerű) hiányzik a lencse s a körmös karmantyú közt (weboldalon fotón láttam) http://m.blog.hu/to/tokeletlen/image/pajti/IMG_2923.jpg, fémből van? nem tudom a méretét, mert legyártanám, vastagság, külső átmérő s belső átmérő, ha tudnál nekem segíteni ebben megköszönném :) üdv. Misi

    VálaszTörlés
  4. Szia! Sajnos az enyémből nem lehet kicsavarni (legalábbis puszta kézzel) azt a recés felső gyűrűt, így nem tudtam az alátéthez sem hozzáférkőzni.

    VálaszTörlés
  5. Köszi szépen a választ :) az enyém is nehezen ment, modern barbár módszerrel sikerült csak, fogtam egy 32mb sd kártyát :), s ráfogtam egy recére mint a vésőt, s el kezdtem finoman kalapálni a mem kártyát, műanyag s nem sértette meg a recét szerencsére, amúgy ha optikával lefele tartod a masinát, s mintha megpucolnád a lencsét finoman megnyomkodod nem mozog a tied? az enyém eléggé 2-3 mm, jó lenne látni közelről a te géped optikáját, mennyire lóg bele az alátét(vagy mi az), mert ha karmantyú méretű alátétet rakok bele az nem szorítja le a lencsét, így is vinnyetál a tatus, főleg ha még valami jól bele is lóg :) üdv. Misi utolsoomohikan @ freemail.hu

    VálaszTörlés

Jó, ha ide írsz valamit.

Legnépszerűbb...