2008. október 26., vasárnap

Rollfilm helyett kisfilm

Igen, tudom, lerágott csont rollfilmes gépbe kisfilmet buherálni, de én eddig még nem próbáltam ki. Volt egy Fomapan Creative 200-as filmem, amit rászántam erre a dologra. A fényképezőgép (Diana+) némi preparálásra szorul ilyenkor, a feladat az, hogy a rollfilmre méretezett helyen a kazetta nagyjából középre kerüljön, és ott is maradjon a film végéig. Ezt a kezem ügyébe került pukkantós fóliával oldottam meg, két kis darabot begyűrve alulra és felülre.

Egy másik probléma akkor adódott, amikor befűzéskor a film vége nem akart "beakadni" a jobb oldali orsóba, ezt többszörös szigetelőszalagozással oldottam meg. A következő kérdés az, hogy mennyit kell tekerni a filmen ahhoz, hogy a kockákat ne fotózzam egymásra. Előzetes kísérleteim szerint mintegy másfél fordulatot kell számítani, ezzel biztos nem lesznek egymáson a képek. Ehhez a másfél fordulathoz jó segítséget nyújt a hivatalos Lomography logó, ami a Diana+ filmtovábbítóján van, mindig a figura tüskefrizuráját kellett figyelni. Nos, kicsit túlbiztosítottam a dolgot, a képek jó messze lettek egymástól, de legalább hamarabb elfogyott a film.

A film befűzése
A tekerést segítő hajzat

Filmszámláló nem lévén, onnan tudjuk, hogy a film végére értünk, hogy nem tudjuk továbbtekerni a továbbtekerőt. Nálam akkurátusabb emberek nyilván pontosan kiszámolják a filmtovábbítás precíz mértékét, és ezzel együtt azt is, hogy hány kép fér egy 36-os filmre, sőt, lehet, hogy a noteszükben striguláznak is, hogy éppen hol tartanak. Nos, én ilyesmit nem csinálok.

A film kiszedéséhez sötétre van szükség, mivel ilyenkor nem tudjuk a filmet szokásosan visszahajtani a kazettába, hanem ki kell szedni a gépből az egész mindenséget.

Fotózás után kiszedjük a filmet, és visszahajtjuk a kazettába
Az előhívott negatív

A képek ilyenek lettek. Valami elvi hiba csúszhatott a számításba, mivel az egész film teteje fényt kapott, pontosabban az alja, ha azt nézzük, amikor még a gépben volt. Sőt, a képek közepén ez a kóbor fény erősebb, ez abból adódik, hogy ott több igeig állt a film a gépben. Azaz végig szivárgás volt, de egyenlőre nem jöttem rá, hogy miért és honnan. Sajnos minden kép olyan, mintha a szembenap erősen sütne. Na de azért minimálfotó, hogy ennek örüljünk...

Ha véletlenül valaki kifigyelné, hogy a film alján látszó sorszámozások nem sorban jönnek egymás után, annak igaza van. A képek nem sorrendben vannak.

A film digitalizásása nem szkennerrel készült, hanem a fényképezős módszerrel.


Áthozott kommentek:

dawn - http://dawn.freeblog.hu 2008.10.26. 13:33:04
a negyedik mekkkkoraaa

ksonimar - http://ksonimarphoto.freeblog.hu/ 2008.10.28. 12:26:44
-az én szmenám is produlkált olyan "kóbor fényeket". a probléma az volt, hogy az objektív tokozása el volt repedve és ott szűrődött be a fény. azóta bluetechkel már kitömködtem :)

nak - http://nakedeye.blog.hu 2008.11.01. 20:17:45
a legelső kép nagyon állat

János 2008.11.02. 09:47:49
Ezt én is kipróbálom. Van egy megbízható erconám. Meglepem a kisasszonyt, akihez hordom a filmeimet :))

Gyulus - http://lomolitosblog.blogspot.com/ 2008.11.02. 10:05:34
Majd írd meg, hogy hogy sikerült beszkennelnie a kisasszonynak. Rollfilmként szkenneli, vagy kisfilmként.

pepyta - http://nyusziszorp.blogspot.com 2008.11.02. 16:18:22
nem lehet, h. a pukifólia miatt rés keletkezett a masina alsó részén?
én az ilyen esetek elkerülése végett szoktam szigszalagot használni (eléggé kókányul néz ki, de meg lehet csinálni pofásra ;) és beáldoztam egy új mosogatószivacsot meg 2 hajgumit, azzal rögzítettem a filmet. amúgy itt ( www.squarefrog.co.uk/holga-techniques-35mm.html ) vannak táblázatok, mennyit kell tekerni, noha ez holgához van, de lehet, használható információ. :}

1 megjegyzés:

  1. szerintem az a fénybeszűrődés azért van mert nem ragasztottad le a Diana számlálóablakát, találtam egy jó kis videót ahol egy elég egyszerű de hatásos átalakítást láthatsz http://www.youtube.com/watch?v=WBiMV4QFZG4

    VálaszTörlés

Jó, ha ide írsz valamit.

Legnépszerűbb...