2008. október 24., péntek

Lyukkamera kávésdobozból

Végre szerezni tudtam egy nyitható és zárható tetejű kerek dobozt. Minden valamirevaló lyukkamerával foglalkozó helyen a lyukkamera kerek. Nálam meg mindig szögletes.

Volt eddig.

Nem mondom, hogy könnyű volt eltalálni az expozíciós időt, öt vagy hat papírt is elpazaroltam, mire használható kép született. Ráadásul elsőre olyan kicsi lyukat sikerült kalapálnom rá, hogy még az egy órás exponálás után is csak szürke foltok jelentkeztek a negatívon.

Készül a lyuk
Fényképezés előtt

A kerek dobozban a negatív (ezúttal 13x18-as fotópapír) is hajlítva áll, így, várakozásunknak megfelelően a vízszintes vonalak ívesek lesznek, a függőlegesek pedig nem. Ez jól megfigyelhető a két képen, a felsőnél a háztető jelentősen görbül, míg az alsó kép akár készülhetett volna egy hagyományos fényképezőgéppel is, már ami a torzítást, vagyis annak hiányát illeti.

1. ábra
2. ábra

A negatívok jó fátyolosak lettek, szükség volt egy kis bírkózásra az árnyalatokkal, míg végül ilyenek lettek a képek. A fátyolosságnak két oka lehet: vagy a fotópapír ilyen fajta, vagy az ezüstösen csillogó dobozbelsőn tükröződő a fény tette őket elkeserítően szürkévé. Ha lenne matt fekete festékem, befesteném a doboz belsejét, akkor kiderülne.


Áthozott kommentek:

moshi - 2008.10.24. 16:09:30
lehet kapni matt fekete neolux szprét, én azt használtam régen, vagy eleve fekete fotókartonból készítettem a dobozt.

5 megjegyzés:

  1. -üdv!
    nekem egy kicsit nagy látószögű érzetet keltenek ezek a képek! a doboz formája miatt? mert akkor naggyon komoly! :D vagy vágott képeket látunk?
    én is a csillogó dobozbelsőre tippelnék a szürkülés miatt. és már látni is vélem a doboz falát a képeken azokban a függőleges irányú halvány csíkokban.

    VálaszTörlés
  2. A képek természetesen valódiak, és az ívesen álló negatív miatt ilyen "nagylátószögűek". A vágást hogy érted?
    Sajnos a csíkok nem a csillogás miatt vannak, hanem a szkenner volt ilyen rossz.
    Ezt a kísérletet meg kellene majd ismételni, rendes napfényben, jó hívóval, jó szkennerrel.

    VálaszTörlés
  3. -a vágást úgy, hogy a kép alja és teteje esetleg le lett-e nyisszantva?

    VálaszTörlés
  4. Na igen. Ahogy írva vagyon, a képek 13x18-as fotópapírra készültek, és az képarányokból is látható módon a nagy fehér ég, és a kép alja is le lett nyisszantva. Igazából, ha jól emlékszem, azok a részek nemigen tartalmaztak "képinformációt".

    VálaszTörlés
  5. Szia. Régóta dédelgetem a gondolatot én is a lyukkamera készítésére.
    Fennakadva a papíron, és a papír hívásán vagyok egyedül. Kérlek írj ezekről részletesebben.
    Milyen hívót, stopfürdőt, és fixirt használtál, valamint hol lehet ezeket beszerezni.

    VálaszTörlés

Jó, ha ide írsz valamit.

Legnépszerűbb...