2009. január 25., vasárnap

Fotós találós kérdés - megfejtés

Nos, itt az idő, hogy a tegnapi találós kérdést megválaszoljuk. Eddig a percig 15-en tippeltek, és bizony, meg kell mondanom, hogy csak Dawn, és Gasper találták ki a helyes megfejtést, gratulálok nekik. A helyes válasz pedig az, hogy "fordítva volt befűzve a film a kazettába". A legtöbben a "rossz minőségű, vagy lejárt volt a negatív"-ra tippeltek, a második helyezést a "rosszul hívták elő a filmet" érte el. Viszont senki nem gondolta, hogy szines szűrőt tettem az objektív elé, és azt sem, hogy utólag manipuláltam ilyenre a képeket.


A szavazás végeredménye:
szines szűrő volt az objektív előtt
0%
rossz minőségű, vagy lejárt volt a negatív
53%
fordítva volt befűzve a film a kazettába
13%
utólagos képmanipuláció történt
0%
rosszul hívták elő a filmet
33%

Nézzük akkor, hogy hogyan is van ez a fordított film dolog. Szerencsére dokumentáltam a buherát, így lépésről lépésre meg tudom mutatni, mit kell csinálnia annak, aki hasonló képeket szeretne magának.

Vegyünk egy kutya közönséges szines negatívot, lehetőleg 400-asat, mert majd 100-as filmként fogjuk exponálni.

Ezután vegyünk elő egy üres filmkazettát, és nagyon óvatosan bontsuk szét. Azért óvatosan, mert a fedelét majd vissza kell pattintanunk a helyére a végén.

Tekerjünk ki egy kicsit a szines filmből, és fűzzük be az üres szétszedett kazetta orsójára. Bátran használjunk szigetelőszalagot a rögzítéshez. Nagyon figyeljünk, hogy hogyan illesztjük a filmet, mert itt áll, vagy bukik maga a filmfordítás.

Miután megfelelően befűztük a film végét, szereljük össze a kazettát, pattintsuk jól vissza a fedelét. Kaptunk egy ilyen sziámi ikerpár módjára összenőtt egységet.

Most vonuljunk el egy koromsötét helyiségbe, és a képen látható módon tekercseljük át a filmet a teli kazettából az üresbe.

Ezután előjöhetünk a sötétből. Az áttekert film végét vágjuk le olyasmi alakúra, mint az eredeti filmvég szokott lenni, hogy majd be tudjuk fűzni azt a gépbe. A DX kód nyújtotta kényelemről itt természetesen le kell mondanunk, ami mindegy is, mert semmi hasznát nem vennénk.

Ne felejtsük el a frissen töltött kazettára ráírni, hogy milyen film is van benne valójában, ezzel megkönnyítjük a magunk, és a filmelőhívó laboráns dolgát is.

A betöltött gépen ne felejtsük el 100-asra állítani a film érzékenységét, feltéve, hogy 400-as filmet használunk.

Ennyi az egész, mehetünk fotózni. Megfigyeléseim szerint akkor válik pirosassá a kép, ha több fény kerül a filmre, és akkor lesz sárgásabb, ha kevesebb. Ez persze nem biztos. A kékes beszűrődések valószínűleg onnan származnak, hogy nem az emulziós oldalra fotózunk, ami matt, hanem a másik oldalra, ami viszont fényes. Így a különböző tükröződések sokkal jobban érvényesülnek. Persze elképzelhető, hogy más fényképezőgépekkel nem lenne ennyi kékes folt a képeken.

Érdekesség, hogy hagyományos módon használva a filmet, a gépházba beszűrődő fények szinte mindig piros színűek lesznek a kész képen, ellentétben ezekkel a kékes lilás fényekkel. Egy képzett fizikus, vagy kémikus biztosan tudja ennek a magyarázatát. Én meg sajnos nem.

A megfordított film ötlete természtesen nem tőlem származik, itt olvastam róla, de mint utólag észrevettem, hazai elődöm is van, nyilván azért találta ki azonnal a megfejtést.

Aki idáig végigolvasta, az megérdemli, hogy újra megnézhesse a negatív hátuljára készült képeket.

Előzmény: Fotós találós kérdés - szavazással

11 megjegyzés:

  1. hmm, érdekes. nekem sokkal jobban eltolódtak a színek a piros felé az ilyen technikával készült képeimen... (amúgy kis háttérinfó angolul itt: http://en.wikipedia.org/wiki/Redscale)

    VálaszTörlés
  2. Nekem is furcsa volt, mert az így készült képek, amiket előzőleg láttam, mind sokkal pirosabbak voltak. Vagy a szkenner módosított a szineken, bár nem volt beállítva semmi színkorrekció, vagy ennyire függ a filmtől.

    VálaszTörlés
  3. Valoszinuleg a scannered automatikus szinaberraciokat ismer fel es allitja oket a megkerdezesed nelkul. Azert tortenhetett, hogy Dawn fotozott negativjai nem lettek modositva, mert a fotokon a gep nem alitott semmit.

    Szerintem rendkivul eklektikusak lettek :) kiprobalom ha van ra idom es energiam. Ha az en scannerem is automatikusan modosit a szineken majd szolok.

    VálaszTörlés
  4. Nehéz dolog úgy kísérletezni, hogy a szkennerünk felülbírálja a képeinket. A kereszthívott filmmel egyébként ugyanígy jártam.
    Mindazonáltal mégis úgy gondolom, hogy sokmindentől függ az, hogy milyen színűek lesznek a képek. A wikipedia cikk szerint is:
    "Depending on the type of film used, the resulting colors seem to range from maroon, to red, to orange, to yellow."

    VálaszTörlés
  5. meg én 400-as filmet csak 200-asként exponáltam

    VálaszTörlés
  6. Különben bennem felmerült a szűrőzés lehetősége is. Igazából a vissza-vissza térő kékes fénybeverődések miatt fogtam gyanút, hogy fordítva befűzött filmről lehet szó.
    De gratula, frankó itt is az atmoszféra :)

    VálaszTörlés
  7. A szavazással sajnos elkéstem, de érdekes ez a filfordítós cucc! Van egy 100-as filmem, az egyik zenitemben véletlenül visszatekertem, közben volt rajta még vagy harminc kocka... Ha a 400-asat 100-as értékekkel kell exponálni, gondolom, ezt úgy 25 körül lenne jó. Ha lesz eredmény, belinkelem. Fasza az oldal.

    VálaszTörlés
  8. Egy Beirette vsn géppel is tudom alkalmazni ezt a megoldást??
    mi a véleménye erről a gépről?
    köszönöm a választ!

    VálaszTörlés
  9. Természetesen minden géppel lehet ilyet csinálni. Csak túl kell exponálni a képeket.
    A Beirette VSN elég jó kis gép volt annak idején, a szüleimnek volt egy ilyenje, még a bőrtokjának szagára is emlékszem.

    VálaszTörlés
  10. Becsavartam a 35mm-s 100-as filmet egy régi harmonika kihuzatos gépbe (Beier Precisa - 1936), ami ugye haccorhat elvileg, ilyen lett: http://csambi.blog.hu/2009/04/04/title_80795 :p

    VálaszTörlés

Jó, ha ide írsz valamit.

Legnépszerűbb...