2009. május 30., szombat

Hogyan fűzünk filmet egy Zenit-be?

Felmerült egy kérdés: hogy kell befűzni a filmet egy Zenit-be. Mivel pont van egy lehasznált, ámde használhatatlan Zenitem, gondoltam, gyorsan gyártok egy rövid videós ismertetőt a témáról. Tessék, beszéljen a mozgókép...

A filmen ugyan látható, de nem elég hangsúlyos az a nagyon fontos szabály, hogy a kazettát úgy tesszük bele a gépbe, hogy a filmen lévő ívelt bevágás felül legyen, ami egyenlő azzal, hogy a kazetta tengelyének, vagyis az orsónak a kilógó vége pedig alul. Egyébként másképp nem is nagyon lehet.

Jó befűzést!

12 megjegyzés:

  1. én a TTL-embe úgy szoktam befűzni, hogy először befűzöm a filmet, figyelek, hogy pontosan illeszkedjen a fogakra, s csak azután, húzom fel a tengelyt, s rakom be a kazettát. így talán feszesebb, s talán kevesebb kocka vész kárba :)

    VálaszTörlés
  2. Igen, vannak különböző filmtakarékossági módszerek, de ez itt az alap megoldás próbált lenni.
    Nekem ez a fordított trükk még soha nem jutott eszembe. :)

    VálaszTörlés
  3. Én is fordítva szoktam befűzni, és a visszatekerővel feszítem meg a filmet. + két kocka haszon, és biztos, hogy feszes a film.

    VálaszTörlés
  4. köszönöm, erre én is gondoltam de sajnos nálam nem ilyen az orsó. nincs rajta semmi ami megfogná a filmet, talán buhera ez is. egy ezer éve lejárt tescos filmmel próbálkozom mindennel de egyszerűen nem megy, talán a celluxos megoldás nyerő lesz majd... azért köszönöm

    Tibi lomopest

    VálaszTörlés
  5. Nekem pont hogy a visszatekerésnél akadt gondom a zenit 12s-el (zenit fs-12): valamiért a fogak visszafelé nem akartak forogni, és teljesen szétcincálták a film szélét. Próbálkoztam után (film nélkül is) hogy hogyan lehetne azokat megmozdítani, de nem jártam sehogy sem sikerrel... Van valmi trükkje ennek, vagy szedjem ki sötétben a filmet és tekercseljem vissza kézzel?

    VálaszTörlés
  6. Minden filmes gépnél van egy mód, ahogyan a filmet vissza kell tekercselni. A legtöbbször a gép alján van egy pici fekete gomb, azt kell megnyomni, de ennél a TTL-nél az exponáló gomb körül lévő fémgyűrűt kell elforgatni.
    Ilyenkor "üresbe teszi" a fogaskereket, és a film visszatekercselhető.

    VálaszTörlés
  7. Tiszteletem!
    Nekem a rollfilm befűzésével kapcsolatban lenne kérdésem, mégpedig egy jó öreg Pajtást szeretnék végre kipróbálni, amihez elég jutányos áron (bőrtokkal együtt 600 Ft) jutottam hozzá nemrég. Az érdekelne, hogy magát a filmet csak aza fém pöcök tartja, vagy kell oda más is, illetve az elfényképezett filmet simán ki lehet-e venni vagy csak sötétkamrában. A választ előre is köszönöm.
    Nem a témához tartozik, de ha már itt tartok el kell hogy mondjam, hogy mióta megtaláltam ezt a blogot, teljesen függő lettem. Elolvastam szinte az összes régebbi bejegyzést és folyamatosan várom az újakat. A kölcsön kapott Prktica BCA mellé beszereztem magamnak a már említett Pajtást és egy Smena Symbolt (szintén röhelyes 300 Forintért)valamint elvittem a rég óta nem működő Fujica AX1-emet a Soóshoz megcsináltatni. Hihetetlen élmény ezekkel az öreg gépekkel fényképezni, és lenyűgöző a tudásuk is. A következő projektem a lyukkamera készítése és szeretnék összeállítani egy kisebb labort. Ehhez már be is szereztem egy Meopta Opemus II.-t amihez az 1000 forintos vételár mellé járt egy Universal hívótank, és három kicsi hívótál. Ja és színes Janpol objektív van rajta.
    Elnézést a hosszas hozzászólásért, de tényleg nagy rajongója lettem az analóg fotózásnak és ebben szerepet játszik ez a blog is.
    Üdvözlettel: Dave

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm a dícsérő szavakat, örülök, hogy ilyen nagy kedvet csináltam az analóg fotózáshoz. A rollfilm befűzéséről pedig hamarosan lesz egy videó.

    VálaszTörlés
  9. közben szereztem egy gyönyörű TTL-t, abban már ilyen az orsó. esetleg a fénymérőről van tapasztalat? ebben már egy alkáli elem van, működik is csak a pontosságában nem bízom. fórumokon mindenki mást ír, van aki szerint így is pontos, van aki szerint így túlérzékeny... próbáltam összevetni digitgéppel úgy azért voltak komoly eltérések, de ki tudja mennyi köze van egy kétharmad akkora, digitális érzékelő is0200ának a film hasonló érzékenységéhez... köszönöm

    VálaszTörlés
  10. Áldozz fel egy tekercs filmet és megtudod mennyire pontos. Csinálsz egy expósort azonos záridővel a legszűkebb blendétől a legtágabbig, és feljegyzed melyiknél jelzett jó értéket a gép, ezt össze tudod majd vetni a filmmel, és megtudod mennyit mér mellé.

    VálaszTörlés
  11. köszönöm, ez eszembe sem jutott volna. csak gondoltam kérdezni olcsóbb mint egy tekercs film + előhívás. na mind1 közben fotózgattam vele aztán majd kiderül...

    VálaszTörlés
  12. Műszeresen is bemérhető, de az picit drágább. Szerintem egyszerűbb és olcsóbb a próbatekercs. Csinálsz egy sort tűző napon, félhomályban és le is van tudva.
    Ha belegondolsz, az első tekercs mindenképp teszttekercs lesz, csak az a nem mindegy, hogy egy megismételhetetlen fotótémát buksz el, vagy eleve erre szánod :)
    Én nemrég kimentem a zöldbe, kivittem az obiparkom (5 db) és ellőttem velük egy tekercset ugyanarra a témára különböző rekeszekkel, hogy tudjam melyik mire képes. Így egy tekercs+hívás árát buktam, de legalább tisztában vagyok a lehetőségekkel és nem élesben bosszankodok, hogy elszúrtam a képet.

    VálaszTörlés

Jó, ha ide írsz valamit.

Legnépszerűbb...