2007. december 18., kedd

Minek ide papírkép? Buhera.

Ha nem akarjuk időnket és pénzünket papírképek előhívására, vagy a filmek szkenneltetésre fecsérelni, készítsünk digitális képet fekete-fehér negatívjainkból, házilagosan, minimális eszközigénnyel.

Keressük elő a fiók mélyéről, vagy a padlás poros zugából évtizedekkel ezelőtt készült negatívjainkat. Az ezekből hívott papírképek már úgysincsenek meg, vagy ha igen, semmire se tudjuk őket használni. Egyrészt kemény hurkába vannak összegömbölyödve, másrészt nem tudjuk e-mailben elküldözgetni őket senkinek, és egyáltalán.

A megoldás: fényképezzük le a negatívokat. Ehhez a következőkre van szükség:

  • 1 darab minden háztartásban megtalálható digitális kamera, közelfényképezési üzemmódban,
  • 1 darab elhasznált wc-papír guriga, ez lesz az állvány,
  • 4 darab vastag könyv, távtartónak,
  • 1 darab viszonylag tiszta üveglap, ez lesz a tárgyasztal,
  • 1 darab laptop, 180 fokban kihajtva, amelyen megnyitunk egy fehér üres oldalt mondjuk Word-ben. Ez lesz az átvilágítóasztal. Az LCD monitornak egyenletes, és viszonylag fehér fénye van, ezért kell nekünk.

Lássunk munkához:

A filmet az üveglapra tesszük. Az üveglapot könyvekkel tartjuk távol a laptoptól, hogy az LCD monitor csíkozása ne legyen rajta a képen, majd...
...elhelyezzük a fotóállványunkat a filmen, és...
...a digitális kamerát bedugjuk az e célra kiképzett kerek nyílásba...
...és fotózunk! A digitális kamera felbontását állítsuk a legnagyobbra, az érzékenységet pedig ISO 64-re, hogy szebb és részletesebb képeket kapjunk. A negatív továbbítása kézzel történik.

Az elkészült munkakép hasonlóan néz ki, mint ez itt:

Most kell elővennünk a képmanipuláló szoftverünket - jómagam Gimp-et (for linux) használok - és

  1. kiegyenesíteni, és körbevágni a képet
  2. átállítani grayscale-re
  3. invertálni, ettől lesz pozitív
  4. néhány módosító funkcióval (Levels, Curves) beállítani a helyes tónusokat.
Íme néhány kép azokból az emlékezetes 80-as évekből, a fent leírt technikával életre keltve. Ezek itt például 1988. őszén készültek, tehát nyugodtan mondhatjuk, hogy 19 évesek.

Az eredeti képek ZENIT 11 géppel készültek, a reprodukciók pedig egy Canon PowerShot A420-assal.

Kapcsolódó anyag: Minek ide papírkép II. rész, színes filmmel


Áthozott kommentek:

egyszeriember 2008.03.16. 13:02:06
Ez nem semmi!:)
Most már csak azt kéne kitalálni, hogy lehet az előhívást megúszni!:)

dtk 2008.03.21. 20:25:14
Nagyon jo otlet, csak nekem nem akar a gep a negativra fokuszalni, a feher kijelzore fokuszal helyette. Szines negativval is mukodik ez a dolog, vagy ott tobb mindent kell allitani a jo eredmeny erdekeben?

Gyulus - http://lomolitosblog.blogspot.com/ 2008.03.21. 22:02:43
Lehet, hogy a kamera nem tud annyira közelre fókuszálni, amilyen közel van hozzá a film?
Nekem szines negatívval azért nem működött, mert ott nem elég simán invertálni, teljesen más szinek lesznek. Valószínűleg ki lehetne keverni a helyes szineket, de én ebbe a részbe nem fektettem túl sok energiát eddig még.

dtk 2008.03.21. 23:34:03
Ja hát az lehet, kipróbálom majd egy másik digi géppel ha lesz időm. Na meg persze ha előhívjak az első fekete-fehér tekercsem.

mzgeza 2008.07.06. 04:57:02
Na ez nagyon tuti!!!
Még nem próbáltam,de kifogom!Eszméletlen otlet,hogy a régen elfeledett negatívjaimat ma is láthatóvá tegyem.
Akár ki is vagy,aki ezt kiagyaltad,Nobel-díjjat érdemelnél!

zsüber 2008.10.31. 15:41:05
Most, hogy rátaláltam erre a blogra... Szeretek mindenbe beleokoskodni....
Szóval: van egy nagyon jó szkennelő progi, ami rengeteg szekennert lekezel driver nélkül. Ha csak fotóátalakításra akarja az ember használni arra is kiváló. Be lehet adni, hogy milyen márka melyik típusa a negatív, és megpróbálja a legoptimálisabbat kihozni.
A kézi beállítások pilótavizsgások, de kísérletezéssel sokat lehet javítani egy ismeretlen negatívon is. Hátrány, ha nem fizetsz, vízjelet tesz a képre. Ha Linux guru az ember, akkor a linuxos változatot próbálja ki...
www.hamrick.com/vsm.html
Egy oldalnyit tudnék íri a negatívszkennelési káváriáimról. Na majd egyszer.

mrgarris0n - http://zsfilm.blog.hu 2008.11.01. 14:07:49
Gratula a bloghoz, ez a poszt meg külön is zseniális, mindjárt ki is próbálom egy pár 6x9es negatívval...

14 megjegyzés:

  1. mikor ezt a postot először olvastam teljesen lehaltam tőle. leborulok nagyságod előtt! :D :P

    viszont lenne egy kérdésem: a papírguriga akkor is beválik, ha a 135-ös filmet holgában lőttem el? mármint hm. kicsit hülyén fogalmazok, előre is bocsi, szóval: végre előhívattam a filmeket, amiket vagy egy éve csináltam szárnypróbálgatás gyanánt, és egy csomó kocka egybecsúszott, ami viszont így saccra egész jól néz ki. viszont olcsójános vagyok, és nem akarok 4-5E HUF-ot otthagyni sehol, h. beszkenneljenek nekem pár tekercset(8-10-et :D) tehát a kérdés az, h. van-e vmi tipp a probléma áthidalására, vagy csak próbálkozzak, aztán lesz vmi?

    előre is köszi : )

    VálaszTörlés
  2. Szerintem a papírguriga csak az állványt helyettesíti. Tehát ha valahogy sikerül a digitális kamerát fixen és merőlegesen ráállítani a filmre, akkor már jó.
    De az is lehet, hogy érdemes valami vastagabb henger alakú doboz után nézni, gondolom, kakaós, vagy valami ilyesmi biztos van a boltban.

    VálaszTörlés
  3. pörgettem magam rajta egy ideig, de csak egy átlátszó üveghengert találtam itthon. majd kanyarítok köré vmi papírt, ha már buhera! :)

    VálaszTörlés
  4. Háát!
    Nagyon jó az ötlet, de én ezt már kb 6 éve így csináltam, mondjuk az eszközök voltak mások, de a lényeg ugyanez

    VálaszTörlés
  5. szintén próbálkoztam de sajnos nem minden gép olyan alkalmas rá mint a canonok. jól fókuszálnak közelre és viszonylag tiszta a képük.

    ellenben próbáltam sima szkennerből házilag negaszkennert csinálni, és sikerült is. a recept egy valódi negaszkennerből jött: szkennerre rá a nega, arra üveglap, üveglapra kb 1cm magas hasáb, alul felül kb képkocka méretre kivágva (film dobozából csináltam), és felső átvilágításnak digitgép lcd-je fehér képpel. az eredmény meglepően éles és tiszta, viszont szines negáról is szinte fekete-fehér az eredmény. ez mitől lehet?

    üdv!

    VálaszTörlés
  6. egy minta, csak kicsit eresztett a doboz oldalt :)
    http://img38.imageshack.us/my.php?image=img023x.jpg

    Tibi

    VálaszTörlés
  7. Ez egész jó dolog, érdemes lenne fotókkal illusztrált posztot írnod róla, szerintem sok embert érdekelne, és lehet, hogy valami szkennelés-szakértőtől még választ is kaphatnánk a szinekre.

    VálaszTörlés
  8. hát az én blogomat egyelőre nem nézi senki, de ha megoldható szivesen elküldöm mélben amolyan vendégposzt gyanánt.

    üdv!

    VálaszTörlés
  9. Ez mit jelent:
    "Az üveglapot könyvekkel tartjuk távol a laptoptól"
    Most akkor hova kell rakni a könyveket? oO

    VálaszTörlés
  10. Itt van egy magyarázó kép, remélem, hogy ez alapján jobban érthető:
    http://s.bitkreta.hu/uveglap

    VálaszTörlés
  11. SZiasztok!

    Uez a szoftveres metódus egy jobb házi lapszkennerrel?

    Köszi,

    Ricsi

    VálaszTörlés
  12. Kedves Ricsi, nem teljesen világos, hogy mit kérdezel.

    VálaszTörlés
  13. Arra gondoltam,ha sikerül kikötni a (mezei) szkenner lámpáját,hogy csak "olvasson",akkor egy jobb,mondjuk 3,4 fehér leddel rendelkező bringalámpával átvilágítva el lehetne érni uezt az eredményt.Nyílván lehet vásárolni olcsó, diafeltéttel rendelkező céleszközt,de mint elmélet érdekelne a dolog.

    Ricsi

    VálaszTörlés
  14. Én sajnos még soha nem kötöttem ki a szkenner lámpáját. :) És nem is nagyon mélyedtem bele a működési elvébe, magyarul fogalmam sincs, hogy a csudába tud egy filmről digitális képet csinálni.
    Az biztos, hogy nagyon fontos az egyenletes fehér fény az átvilágításhoz.

    VálaszTörlés

Jó, ha ide írsz valamit.

Legnépszerűbb...