2011. július 15., péntek

A Lehetetlen Projekt

Vendégposzt: ezúttal Andok Tamás írását olvashatjátok.

A The Impossible Project folyamatosan gyártja az újabb és újabb Polaroid filmjeit. Télen végre rá is szántam magam, hogy kipróbáljak legalább egyet az új nyersanyagok közül. Természetesen a nagy előkészületek és izgalom hevében sikerült rögtön az elején az egészet elrontani, és olyan filmet rendelni, amihez nincs is gépem. Ez az úgynevezett PZ 600 Silver Shade UV+, ami kizárólag az Image/Spectra/1200 elnevezésű gépekhez jó.

Rövid levelezésbe kezdtem a céggel egy lehetséges cseréről, de sajnos már átadták a futárnak. Viszont megjegyezném, hogy nagyon kedvesek, készségesek voltak és legalább megpróbáltak valamit tenni az ügyben. Semmi gond, vaterán úgyis tömegével találni eladó gépeket. Ha jól emlékszem legfeljebb 1-2 ezer forintért pillanatok alatt vásároltam egy kifogástalan állapotú Polaroid Image system gépet, eredeti dobozában mellékelt kis füzettel, benne sok hasznos tanács.

Karácsonyi utáni időszak miatt a filmre kicsit többet kellett várni, mint a kiírt két nap, de végül megjött, ráadásul egy remek havas, ködös, téli időszakban. A PZ 600 UV+ egy erősen barnás, monokróm tónusú film, 8 darab képet lehet vele lőni, ASA 600 és 20 euróba kerül. A vége futárköltséggel együtt (ami Magyarország, Ausztria és Németország területeire 10 euro) az egész nagyjából majdnem 8 ezer forint volt. Bár sok helyen hangoztatják, hogy milyen könnyen használható filmről van szó, valójában kiszámíthatatlan és rettenetesen érzékeny. Első körben biztosra menve készítettem néhány képet belső térben, szolid lámpafénynél az ajánlott magasabb 20 és 25 fok közötti hőmérsékleten, és egészen szép meleg színeket és tónusokat produkált.

Felbátorodva a kezdeti sikeren igazi eszetlen fotósként kimentem a fagyos téli időbe, és telibe lőttem a fehér tájat, ködben úszó templomtornyot, stb. Sajnos a végeredmény minden alkalommal ugyanaz:

A nagyon alacsony hőmérséklet, extrém körülmények és a gép ismeretlensége miatt sejtettem, hogy lesznek furcsa eltolódások, de nem hittem, hogy minden nappali, kint készült kép egy az egyben szétég majd. Ezek az új filmek az exponálást követően, és az előhívási folyamat alatt nagyon érzékenyek a fényre, ezért ajánlatos a lehető leggyorsabban letakarni valamivel, és úgy megvárni, amíg elkészül. Én csak simán gyorsan zsebre tettem, de vannak sokkal okosabb és praktikusabb megoldások. Maga a cég is ajánl több lehetőséget:

De gyakorlott fotósoktól is el lehet lesni ötleteket:

Nagyjából a csomag felélnél eluntam az egészet, és csalódottan úgy döntöttem, hogy inkább kipróbálom a filmet mindenféle napszakban, fényviszonnyal és témával, kicsit feszegetve a határokat és így közben az új gépet magát is tesztelem. Az éjszakai kép vakuval, kézben kitartva sötétben ilyen:

Éjszakai kép vaku nélkül, állványon, erős belvárosi megvilágításban. A képen elvileg egy szépen kivilágított galéria üvegajtaja, és rajta a tükröződő belváros, gyakorlatilag ebből semmi sem érzékelhető:

Korábban meglehetősen bosszús voltam, de így utólag már azt mondom, hogy a PZ 600 Silver Shade UV+ egy nagyon érdekes film. Sok pénzzel és ráfordított idővel ki lehetne belőle hozni nagyon jó dolgokat. Kezdem úgy érezni, hogy ezek az új filmek borítanak minden szabályt. Mindegy, hogy az ember kezdő, haladó vagy rutinos profi, mert még olyan kiszámíthatatlan, labilis az egész, hogy túl sok idő kitapasztalni. Vétel előtt érdemes sokat böngészni a cég oldalát, megnézni a tesztképeket, olvasgatni az értékeléseket és tanácsokat, hogy milyen hőmérsékletre és fényre mik a tapasztalatok. A szkennelés ideje sem mindegy, ugyanis a színek és árnyalatok folyamatosan változnak, de ez inkább a színes filmnél lesz igazán jól megfigyelhető.

Legnépszerűbb...