2008. február 26., kedd

Smena Symbol repülőket szeretett volna látni

A megbízható Smena Symbol-ba Fuji Superia 100-as film került a váratlan tavaszi napsütésre való tekintettel. Irány a Farkashegyi repülőtér. A próbafénymérés eredménye: 100-as film, 8-as rekesz, 1/125-öd záridő. Ha az ég felé emelem, akkor 1/250-es, ha a föld felé fordítom, akkor vagy 1/60-ad, vagy a rekeszt növelem 5.6-ra.

Sajnos a repülőtéren összesen két darab árva Cessna repülő volt látható, igaz, az egyik éppen a szemünk láttára repült el.

A képek szépek, élesek lettek, kivéve azokat, amelyikeknél elfelejtettem az élességállítást. Szerencsére a repülőtéren élő kutya barátságosan körbeszaglászott bennünket, így sikerült néhány képpel bővítenem a régebben megkezdett talajszintről végzett kutyafotózás című projektem állományát.

Felfedeztem viszont egy hibát a kameránál. A Smena Symbol filmfelhúzó karjával nagyon könnyű ugyan a filmet továbbítani és a zárat felhúzni, viszont valami miatt teljesen kiszámíthatatlan az, hogy eközben mennyit teker a filmen. Vagyis az előhívott negatívon a kockák egymástól való távolsága nem állandó. Ez megnehezíti az amúgy is rendkívül hosszadalmas szkennelést, mivel a filmet ide-oda kell tologatni, ha azt szeretném, hogy minden negatív teljes egészében rákerüljön a szkennelt képre.

2008. február 22., péntek

Smena 8M hibás központi zárral

A vaterás vásárlásokkal azért vigyázni kell. Ma vettem 1000 Ft-ért egy újabb Smenát, (1976-os évjárat), mert a közölt fényképen látszott, hogy ebben benne van az eredeti orsó, amire a film feltekeredik. Csakugyan benne volt, sőt, az egész gépezet jónak látszott, nem lötyögött az objektív, nem volt koszos az a kilátástalan alumínium előlap, és a ház is viszonylag is jó állapotnak örvendett.

Viszont otthon a záridőket próbálgatva rájöttem, hogy akárhova állítom, mindig a legrövidebb záridő "lép életbe", és az a központi zárakra jellemző órafelhúzás hang sem hallatszik, amikor a zársebesség gyűrűt forgatom. Először arra gondoltam, hogy lám, megtaláltam az igazi eldobható fényképezőgépet, aztán arra, hogy úgy fogom használni, hogy csak egyéle záridő van rajta, de utána kitaláltam, hogy elérkezett az ideje annak, hogy Smenát szedjek szét, hátha meg tudom buherálni, de ha nem, akkor is meglátom, milyen belülről.

Smena 8M ház...
A lecsavarozott objektív

Az objektívet két hosszú vékony csavar tartja, ezeket könnyű kicsavarozni, az objektív máris a markunkban van. Szerencsére ez semmilyen bonthatatlan kapcsolatban nem áll a házzal, így nyugodtan csereberélhetjük az optikákat a Smenák között. Kár, hogy mind egyformán Triplet T43-as. A fekete hátlapot három pici csavar tartja, e mögött van a három lamella, ez ugrik szét és vissza, amikor fényképezünk.

Egy marék Smena objektív
Ez a görbe mechanikus szerkezet süti el a zárat

A fekete hátlap leszerelése után a három lamella rögtön elrepült, amint kipróbáltam, működik-e még a zár. Ilyenkor már nem tartja őket semmi, és a rugók igen nagy erőket mozgósítanak. Az egyiket az asztal alól kellett előbányásznom.
Viszont észrevettem, hogy egy nagyon kicsi, és nagyon vékony rugó gyanúsan nem jól áll, hanem kilóg a sorból. Rövid próbálgatás után rájöttem, hova való, és hogyan kell állnia. Kézzel odafogva a zár is elkezdett jól működni.

Az objektív jobb oldalán látszik a rossz rugó.
Itt nagyobb méretben ugyanaz

A rugónak kitaláltam a helyét, de rögzíteni nem lehetett sehova, mivel eredetileg az objektív hátlapjának a palástja fogja meg, ahelyett, hogy lenne egy kis pöcök, amibe bele lehet akasztani. Úgy kellett tehát visszatenni a hátlapot, hogy közben a hajszálvékony rugót nyomkodtam alá, hátha egyszer jó irányban marad. Ez a művelet körülbelül a tizedik próbálkozásra sikerült, mert a rugó nagyon könnyen elmozdult, de olyan is megesett, hogy a lamellákat felejtettem el a helyükre rakni.

Közben az is kiderült, hogy a hátlapot tartó három csavart nem szabad rendesen és erősen meghúzni, mert akkor a zár megszorul, és nyitás után nem záródik vissza.

Összeszerelés után látszólag már működik az összes záridő. Büszke is lehetnék magamra, ha szerelés közben nem esett volna ki valahonnan egy másik rugó, aminek az eredeti helyéről természetesen elképzelésem sincs. Mivel jelenleg nem mutatkozik semmilyen ebből fakadó hiba, esetleg feltételezhetném azt is, hogy aki előttem buherálta az objektívet, az bennefelejtette, ahogy a műtött betegben szokás az orvosi műszereket.

Ez volt a harmadik olyan vaterás vásárlásom, amikor a kézhez kapott dolog hibásnak, vagy használhatatlannak bizonyult. Az első a Vilia fényképezőgép volt, ami nem tudta végigtekerni a 36 kockás filmet, mert szalajtott... A második egy távkioldó zsinór, ami még sohasem volt használva az áruba bocsátás előtt, az ötödik próbanyomkodás után mégis szétszakadt rajta a fekete textilbevonat. Állítólag húsz évet állt, mielőtt a gazdája megszabadult tőle. Anyagfáradás.

A harmadik ez a szóban forgó Smena, ezt sikerült megjavítani, legalábbis most úgy látszik. Természetesen nem gondolom, hogy bármelyik esetben is szándékosság állna a háttérben, a kioldózsinór árát például vissza is kaptam.

2008. február 20., szerda

Lomo LC-A este a városban, második rész

Ezek a mostani esti képek nagyrészt a Szabadság téren, és a Moszkva téren készültek egy FUJI Superia X-TRA 400-as filmre. Még mindig jónak tartom ezt a fajta esti fotózást, az az egy baja ennek a Lomo LC-A gépnek, hogy nincs rajta távkioldó aljzat, és persze állványom sincs, ezért minden képnél valahova le kell tenni, jól odaszorítani, és úgy exponálni. Általában ilyenkor persze nem is lehet belenézni a keresőbe, hacsak nem akarok különböző idióta testhelyzetekben köznevetség tárgya lenni. Nem akarok. Emiatt néhány kép horizontja ferde, de ez az ilyen típusú képeknél szerintem nem zavaró.

Ígérem, egy darabig nem lesz több Lomo LC-A-val készült esti kép.

2008. február 19., kedd

Smena 8M megnézi a hétvégi telkeket

A hétvégén a kellemetlen hideg mellett szikrázó, fényes napsütéses idő volt. A 400-as film szinte már túlérzékenynek tűnt, a Smenát csúcsra kellett járatni, záridő a létező legrövidebb, 1/250, blendenyílás a létező legkisebb, 16-os. Néha, sötétebbnek tűnő témáknál a záridőt 1/125-re állítottam.

Felfedeztem, hogy a kereső ennél a gépnél csakugyan mindössze arra való, hogy nagyjából az irányt, vagy a kép közepét eltaláljuk. Ennek a lenti kamionnak a fényképezésekor az volt a bajom, hogy nem tudok annyira hátramenni, hogy az egész mindenség kényelmesen beleférjen a képbe. Szkenneléskor meglepetésszerű volt, hogy mindezek ellenére a képen mekkora tér lett az autó körül. A maszk nagyjából azt mutatja, hogy mit láttam a keresőben a filmre kerülő képhez képest. Durva, nem?

A képek elég jók lettek, az élességgel és a helyes expozícióval nincs baj. Jó eredményt mutatnak a multiexpozíciós próbálkozások is, bár van köztük egy, ahol ez véletlenül sikerült, elfelejtettem a filmet továbbítani. Megtekinthetünk néhányat a télen elhanyagolt, gazzal benőtt porták közül, (vannak azért gondozott vityillók is) és megcsodálhatjuk a harapós kutya által őrzött fatornyos kisharangot is, ahol lópatkó vigyázza a tulajdonos szerencséjét. Íme, itt vannak a képek:

A film egy 400-as EuroPrint volt, jó szemcsések is lettek a szkennelt képek.

2008. február 17., vasárnap

Hogyan használjuk Smena fényképezőgépünket

Kaptam néhány levelet és hozzászólást, amiből az derül ki, hogy az emberek fantáziáját megmozgatja a Smenával való fényképezés.

Nézzük akkor, hogy miféle is ez a kétfajta Smena, amivel a leggyakrabban találkozhatunk itthon. A Smena 8M-ről, és a Smena Symbol-ról van szó.

Smena 8M
Smena Symbol

A két gép meglehetősen különbözik egymástól, a 8M a régebbi, és a "primitívebb". Megjegyzendő, hogy pont ez az, ami miatt néhány plusz dolgot meg tudunk vele csinálni. Az egyik az, hogy a központi zár független a filmtovábbítástól, így egy kockára akárhány képet tudunk exponálni. A másik pedig, hogy az exponálógomb tetején aljzat található a távkioldó zsinórhoz, így egy állvány segítségével bemozdulásmentes esti képeket készíthetünk távkioldó zsinórral. A Symbol ezzel szemben ugyanúgy működik e térem, mint az összes többi gép, vagyis felhúzás, exponálás, felhúzás, satöbbi.

Használatuk némileg nehezebb, mint egy digitális kamerával fényképezni, mivelhogy itt néhány napocska és felhő szimbólumon kívül nem kapunk segítséget a helyes zársebesség és blendenyílás beállításához. Ezért a használati utasításban van is egy táblázat, hogy milyen fényviszonyok között hogyan exponáljunk. De ez inkább gyakorlással sajátítható el, ezen kívül kihasználhatjuk azt is, hogy a negatívok nem annyira igénylik a halálpontos beállításokat. Az eredeti leírás felhívja a figyelmünket arra, hogy az időjárási szimbólumokban csak áprilistól augusztusig reggel 8-tól délután 5-6 óráig bízzunk, szeptembertől márciusig pedig délelőtt 10 órától 2-4 óráig.

2008. február 9., szombat

FUJIFILM QuickSnap, a megbízható

Íme, egy újabb FUJIFILM QuickSnap gép. Maga a műanyag fényképezőgép ugyanaz, mint a régebben tárgyalt farmernadrágos, csak éppen fekete, és más a papírtasakja. Szivárványos, tavaszi, nyári szinek. A tudnivalók: 400-as FUJI film van benne, az objektív 32 mm-es, a záridő fixen 1/125, a blendenyílás pedig 10-es. Ez a konstelláció pontosan megfelelő arra, hogy például ilyen kellemes februári napsütésben jó képeket tudjunk készíteni.

A készülék eleje
A hátlapra nyomtatott használati utasítás
Tasak megbontva
Itt alul kell a filmet kicsusszantani

És most lássuk a képeket. A megszokott házak és egek mellett sikerült lefotóznom egy szembejövő kóbor kutyát is. A kép lehetne jobb is, de az biztos, hogy a talajszintről végzett "meglepett-kutya-nézés" fényképezésében még vannak lehetőségek.

Sajnos a hamisított FUJI kamera kapcsán kiderült, hogy ezt a gépet nemigen lehet újratölteni anélkül, hogy össze ne törnénk. Kár, mivel ez a típus a legjobbak között van ebben a kategóriában. Igaz, nem is olcsó, ez a darab például 3890 Ft-ba került.

Érdemes megnézni a FUJIFILM website-jait a Quicksnap témakörében, úgy tűnik, ez az iparág igen előkelő helyen áll náluk. Újrahasznosítás, recycle, reuse, ilyesmik.
http://www.fujifilmusa.com/JSP/fuji/epartners/quickSnapsHome.jsp
http://www.fujifilm.eu/products/analogue_photography/quicksnap/index.html

2008. február 5., kedd

Ajándék Lubitel 166B megjavítva, félig

Régi kedves barátomtól kaptam ezt a Lubitel 166 B (Любитель-166B) típusú gépet, örökbe. Természetesen ezúton is köszönöm!

Műszaki adatai a következők: TLR (twin-lens reflex) rendszerű, 75 mm-es Triplet T-22-es objektív, rekesznyílás 4.5-től 22-ig, záridő 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250 lehet, és persze a "B". Önkioldó is van. A legkisebb távolság, ami még élesre állítható, az 1.3 méter. A neve "Amatőr"-t jelent, és ezt a típust 1980-tól 1989-ig gyártották a leningrádi LOMO gyárban. Más források szerint (www.sovietcams.com) 1990-ig. Az enyémnek a gyári száma 89024866, vagyis elképzelhető, hogy ez itt a világtörténelem legutolsó Lubitel-je. A gép 6x6 centiméteres képeket csinál rollfilmre, és felülről kell belenézni. A felső objektíven nézünk ki egy 45 fokban álló tükör segítségével, és az élességet is itt állítjuk. A felső és az alsó objektívet fogaskerékként kötötte össze a szovjet mérnöki tudomány. Vagyis, ha az egyik objektívet tekerjük, a másik is forog, az ellenkező irányba, így tartva azonos állásban a két alkatrészt. Az élességállítást egy kis felcsapható nagyító is segíti, ahogyan az ilyen jellegű gépeknél ez szokás. A felső objektíven van még egy méter skála is, így ha saccoláshoz van kedvünk, azt is megtehetjük. Kissé nehezíti a pontos beállítást, hogy a vizuális élességállítás köszönőviszonyban sincs a méter skálával, így lehetőségünk van eldönteni, melyiknek hiszünk.

A Triplet objektív
A gép belseje, az objektív hátulról
A felhúzó, és az elsütő izé
A záridők és a blendenyílások

Sajnos a gép két apró hibával érkezett, egyrészt a már említett 45 fokos tükör kimozdult a helyéről, így a masina minden mozdulatra gyanús zörgő hangot hallatott. Emiatt természetesen nem az látszott a felső objektíven át, aminek kellett volna, és a tapasztalati élességállítás sem működött. Szerencsére sikerült egy pici csavarhúzóval leszerelni a kinyitható "belenézőt", és a tükröt a helyére illeszteni.

A másik probléma az, hogy a hosszabb záridőknél beragad a központi zár, így az 1/15-ös, vagy 1/30-as záridő akár 2 mp-re is megnőhet. Sajnos ezt nem tudom megjavítani, ehhez az egész mindenséget szét kellene szerelni, dehát erre nem vállalkozhatom.

A 45 fokos tükör
A kereső lencséje

A fotózás élményszámba megy a géppel. A napsütésben kivonultam a közeli természtebe, hogy elfotózzak egy tekercs FUJI REALA 100-as filmet. Az ember hihetetlenül kétbalkezes tud lenni elsőre egy ilyen rendszerű géppel, főleg akkor, ha még azelőtt sose próbálta. Már eleve az, hogy felülről kell nézni, mégis előre látok, ráadásul a keresőben a kép fordítva van, tükörkép, így minden mozdulatot az ellenkező irányba kell végezni.

A 12 kocka siralmasan kevés tud lenni, és mivel nem akartam egyetlen egy képet sem elrontani, vittem magammal egy tükörreflexes gépet (film nélkül) fénymérőnek. Ez be is vált, minden kép helyesen exponálódott, az élességállítással azonban már adódtak gondok. A felső objektíven a távolságokat jelző számsor úgy van felfestve, hogy az 1.3 méterrel kezdődik, és a fekvő 8-assal végződik, viszont a két érték gyakolatilag összeér, magyarul a skála egyik végétől a másikig pont körbetekerjük egyszer az objektívet. Emiatt, ha például az élesség 1.3 méterre van állítva, akkor a végtelen jel is majdnem pont felül látszik, amitől nagy gyakorlatlanságomban hirtelen rápillantva azt hittem, hogy az élesség végtelenre van állítva, és lazán elfotóztam a messzeségbe, elpazarolva a film 1/12-ed részét.

És most lássuk a képeket. A beépített önkioldó segítségével saját farmergatyámat is le tudtam fotózni.

Megállapíthatjuk, hogy a képek szépek, élesek, (már ahol sikerült eltalálni az élességet), a klasszikus vignyettálás első osztályú, és szépen alkalmazható a többszörös exponálás is, mivel a Szmena 8M-hez hasonlóan itt is akárhány képet tudunk készíteni egy kockára.

2008. február 4., hétfő

Colorsplash újra: vad szinek

Az ember néha előszedi a Lomo Colorsplash kameráját, tesz bele egy filmet, és végigkattingatja a lakást este. A család tagjai ilyenkor egymás kezéből kapkodják ki a gépet, mindenki le akar fényképezni valami színeset, minél vadabb színszűrőkkel.
Ezzel a géppel önkéntelenül is teljesen másképp fotózik az ember, mint egy "rendes" fényképezőgéppel, gyakorlatilag szükségtelennek látszik még a keresőbe nézni is, mivel nem az a cél, hogy "lefotózzunk" valamit, hanem az, hogy minél vadabb, és szokatlanabb színek jöjjenek elő. Természetesen a képek utógondozása során a színeket egy kissé megélénkítettem, hogy az elvárt hatások még jobban megjelenjenek.

Ha valaki nem ismerné közelebbről ezt a remek kis apparátot, íme néhány gyors kép, a forgatható szűrős vakuról, és a komoly objektívről:

Lomo Colorsplash
A vaku zöld szűrővel
>
Perspektivikusan is szép
Ez maga az objektív

2008. február 2., szombat

Vendégposzt: SMENA 8M - Keleti cowboy a vadnyugaton

Skóciában élő újdonsült fotós barátom, Ádám küldte az alábbi írást és a képeket első szmenás élményeiről:

Az általam beszerzett SMENA 8M egy igen drága ebay-es tanulság. Az ukrán eladó ugyanis a gépet alig 4 fontért kinálta, mégis a postaköltség és az előre nem jelzett "közvetítői" díj miatt a végösszeg 28 font lett. Sebaj. A gép tokkal-vonóval érkezett, időben. Egy rövid tesztelés következett, amit nehány mondatban ecsetelnék. A gép külsőre remek állapotban van. A shutterspeed egy kisse "ragad", a lencsének pedig (valószinűsitem emiatt) egy kisebb holtjátéka van. Így, ha állítok a zársebességen, akkor a lencse picit mozog. A gép megismerésében rengeteg segitséget kaptam Gyulustól, amiért hálás vagyok. Az ő segítségevel jöttem rá, hogy a gépből hiányzik az eredeti orsó, amit egy filmdobozban levő orsóval pótoltak. Ez pokollá teszi a film befűzését. Az első próbálkozásom eredményeként a film felső perforácioja teljesen elnyesődött, lehetetlenné téve a film visszatekerését. Tanulópénz.

A gép fizikai tesztelését egy igazi profira biztam - a töréstesztet így egy szaktekintély bonyolította. Kilenc hónapos kislányom a következő teszteredményeket produkálta: A SMENA-nak nincs jó íze, de az érdes bakelitmarkolatnál jól rágcsálható. A SMENA nem pattog a sarki, török étterem kőpadlóján, viszont nem is törik! A gép kiállta a "kisbabatesztet", ami a keleti mernökök igazi dicsőségére válik.

A fényképezőgépek egyik legnagyobb ellensége az időjárás - és hol máshol lehetne ezt jobban tesztelni egy gépen, mint Skóciában, ahol egyetlen nap leforgása alatt mind a négy évszakra jellemző időjárási körülmény előfordul. Kedden a SMENA simán kiállta a szakadó esőt és a kb. 50 km/órás szelet. Ez igazi arculcsapása a digitális szupertechnologiának, ami extrém körülmények között, csak többszáz fontos vedőeszközök segítségével ajánlott használni (garanciális géped eseten még akkor sem, mert ha beüt a szar - oda a garancia). A ruszkik itt is győztek. No de mi van a képekkel.

A gép Achilles sarka a távolság. A tesztelés alatt ezzel volt a legtöbb bajom. Az itt látható kép sikerült a legélesebbre mind közül.

A Pizza Hut felirattól kb. 4.5 - 5 méterre állhattam - a távolságot pedig ennél jóval felül kellett becsülnöm, hogy a kép ne legyen homályos. Ugyanakkor a gép F4-es focal length-en tud produkálni remek depth of field-et is, amire igazán nem számítottam, lásd az ábrát. Ezen a kepen is fel kellett becsülnöm a távolságot. A híd felém eső pillére kb. 2 - 2.5 m-re volt - a gépet pedig majd 4 m (túristacsoport jelecske) körüli értékre állítottam. Bár az egyértelmű, hogy a SMENA nem fog áttörő képeket alkotni macrofotózás terén - azt viszont nem gondoltam volna, hogy így meggyűlik a bajom a fókusszal.

Megmondom őszinten, hogy a fotók átnézésekor egy kicsit csalódott voltam, ami a LOMO élményt illeti. A legjobb ebből a szempontból Skocia buszkesege - 'szemet az utcan' cimű kép lett ami összecsúszott az előző képpel, a színek torzultak és erős vignettálás látható rajta.

A többi képen sokkal kevésbé látható a Lomo-ra jellemző vignetting - az előhívást elvégző doki pedig azt mondta, hogy nem merte push-olni a színeket, mert sok képen igencsak szarul nézett volna ki. Ami viszont igencsak kielégítő, hogy a géppel nagyon jól lehet hangolni a duplaexponalt képeket.

Mindent számítasba véve a SMENA M8 egy remek bajtárs. Annak termelték. Ahogy akkoriban mindent es mindenkit. Minap bementem a sarki boltba, ami egy kedves pakisztáni családé, és az öreg meglátta a gépet a kezemben. Rendkívül megörült, mondta, hogy neki is volt ilyen. Egy érdekes megjegyzést tett, amit azóta nem feledtem. Erre nem volt garancia. Nem kellett rá.

A teljes galéria itt látható.

Legnépszerűbb...